سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شبی برای «محمد میرشکرایی» در بخارا


 

  • شبی برای «محمد میرشکرایی» در بخارا

    چهارصد و نود و هفتمین شب از شب‌های بخارا برای «محمد میرشکرایی» برگزار می‌شود.

    به گزارش ایسنا، این مراسم ساعت پنج بعدازظهر شنبه دوم شهریور با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و ایکوم ایران در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلای جنوبی)، نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

    شب محمد میرشکرایی با حضور سید محمد بهشتی، باجلان فرخی، احمد محیط طباطبایی، رسول وطن‌دوست، شبان میرشکرایی و علی دهباشی دبیر نشست برگزار و همچنین فیلمی مستند درباره محمد میرشکرایی و نمایشگاهی از مجموعه عکس‌های مردم شناسی به نمایش گذاشته می‌شود.

    محمد میرشکرایی درست شبِ یلدایِ  77 سال قبل در تفرش به دنیا آمد، او برای تحصیل در دبیرستان به تهران آمد و در رشته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران تحصیل کرد، او قبل از انقلاب مدیر تحقیقات روستایی در مرکز مردم‌شناسی بود و از زمان تاسیس اداره مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، مدیریت این مرکز را بر عهده گرفت.

    او که موسس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی بود، تا زمان بازنشستگی‌اش یعنی سال 1386 در این سمت بود و بعد از بازنشستگی نیز، فعالیت‌های فرهنگی شخصی‌اش را در تفرش ادامه می‌دهد.

    براساس توضیحِ بخارا؛ میرشکرایی یکی از چهره‌های برجسته مطالعات مردم شناسی در کشور است، کسی که آثارش با عشق به ایران و فرهنگ و تمدن درخشان آن در هم تنیده‌اند. این مردم شناس برجسته  یکی از چهره‌های پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که همگام با دیگر ژوهشگران پیشکسوت، مانع از گسست سنت‌های پژوهشی و تحقیقی در زمینه مطالعات مردم شناختی فرهنگ ایرانی در چند دهه اخیر شد.

    مطالعات و تلاش‌های او در معرفی چشم‌اندازهای مهم فرهنگ ایرانی مانند نوروز و یلدا جایگاهِ ویژه‌ای در حوزه‌ی مطالعات و گفتمان‌های میراث فرهنگی و تمدنی در سطح ملی و بین‌المللی به او بخشید.

    ثبت جهانی نوروز یکی از قله‌های درخشان در کارنامه‌ی میرشکرایی  است که اهمیتی جهانی به تلاش‌های او در حوزه شناخت، پاسداشت و گرامیداشت فرهنگ ایرانی می‌بخشد. انتشار ده‌ها جلد کتاب از نقاط ارزشمند تلاش‌های این مردم‌شناس است. تولید و انتشار کتاب‌های مردم شناسی در زمینه‌هایی  مانند نوروز، انسان و آب، مردم‌شناسی و موزه‌ها، اسطوره و آیین در فرهنگ ایران و تالیف صدها مقاله علمی، جایگاه ارزشمند او را در مطالعات مردم شناختی فرهنگ ایرانی نشان می‌دهد.

    شب محمد میرشکرایی شنبه دوم شهریور از ساعت 17 در تالار فردوسی، خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

    انتهای پیام