سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرخشی در کار نیست - ایسنا


 

  • چرخشی در کار نیست - ایسنا

    مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پاسخ به یادداشت روز گذشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پاسخی ارائه کرد.

    به گزارش ایسنا، متن این پاسخ با عنوان «چرخشی در کار نیست» که در پاسخ به یادداشت «یک تصمیم خسارت‌بار در وزارت فرهنگ» ارائه شده، به شرح زیر است:

    «1- تصمیم حضور و عدم حضور در هر یک از نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور به هیچ وجه تصمیمی آنی نبوده و در جلسات متعدد هم‌اندیشی با حضور صاحبان تجربه و تخصص و فعالان حوزه بین‌الملل به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است. چنانچه در مصاحبه مورخ 98/4/30 مدیر عامل محترم این مؤسسه با خبرگزاری ایبنا با عنوان « ایران در کدام نمایشگاههای کتاب خارجی شرکت می‌کند» به آن اشاره شده است.

    2- در خصوص نمایشگاه‌های وین، پاریس و بلگراد به تفکیک که از منظر تهیه کننده مطلب، به اشتباه و بر پایه‌ی اطلاعات نادرست منتشرشده توسط یکی از خبرگزاری‌ها، انصرافی عنوان شده، نکات ذیل قابل توجه است:

    الف) نمایشگاه کتاب پاریس: این نمایشگاه در سال 98 برگزار شده و مؤسسه نمایشگاه‌ها نیز در آن نمایشگاه حضور داشته است. برای سال آینده نیز که فروردین سال 99 خواهد بود، تصمیم مقتضی در زمان مقرر اتخاذ خواهد شد.

    ب) نمایشگاه کتاب بلگراد: نمایشگاه کتاب تهران با برخی از نمایشگاه‌های خارجی تفاهم نامه تبادل غرفه رایگان دارد. به دلیل اتمام تاریخ این تفاهم نامه مابین نمایشگاه کتاب تهران و بلگراد، حضور در این نمایشگاه تعیین تکلیف نشده بود اما با مکاتبات صورت گرفته و اعلام تمایل نمایشگاه بلگراد برای انعقاد تفاهم نامه مجدد، حضور در این نمایشگاه در دستور کار مؤسسه قرار دارد.

    ج)نمایشگاه کتاب وین: نمایشگاه وین از سال 2018 تصمیم به محدودسازی حضور خود در سایر نمایشگاه‌های کتاب خارجی گرفته و برنامه‌ای برای تبادل غرفه رایگان ندارد. از آنجا که حضور کشورمان در آن نمایشگاه منوط به تبادل غرفه رایگان است، این مؤسسه همچنان تلاش و رایزنی برای حضور در این نمایشگاه را نیز در دستور کار خود قرار داده و پیگیری می‌کند.

    3- اتهام عافیت‌طلبی علاوه بر نادیده گرفتن زحمات دست‌اندرکاران این مجموعه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مخالف اخلاق رسانه‌ای است. اگر بنا بر عافیت طلبی بود، مؤسسه می‌بایست به‌جای نمایشگاه کابل و عراق و دمشق که وضعیت امنیتی چندان مناسبی ندارند، برای نمایشگاه‌های اروپایی که سابقه و تجربه حضور در آنها را در کارنامه خود دارد، برنامه‌ریزی می‌کرد. قابل ذکر است، نمایشگاه کابل تاکنون چندین بار به سبب نبود امنیت لازم تغییر تاریخ داده است.

    4-نویسنده محترم به‌صورت ضمنی در بند سوم یادداشت خود نمایشگاه‌های کتاب وین، بلگراد و پاریس را از نمایشگاههای تراز اول شمرده است، اما مشخص نیست تراز اول بودن برای سه نمایشگاه یاد شده بر اساس کدام معیار و اصول صورت گرفته است.

    5-یکی از اهداف حضور در نمایشگاه‌های خارجی، توسعه ارتباط فرهنگی با همه کشورها بخصوص کشورهای همسایه و دارای حوزه تمدنی مشترک است که دیپلماسی فرهنگی نام گرفته است. بر این اساس حضور در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، سیاست دولت و مورد توجه ویژه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید معاون محترم امور فرهنگی در جهت گسترش ادبیات و زبان فارسی بوده و این موسسه فعالیت‌های خود را در بخش بین‌الملل بر این مبنا توسعه داده است.

    6-توجیه برنامه‌های فرهنگی بر اساس دیدگاه‌های خاص سیاسی، منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد. شرکت در یک رویداد فرهنگی، بر اساس اهداف و تاثیر فرهنگی ارزیابی می‌شود و ارتباط آن با برجام و... قابل فهم نیست.

    7- با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شاید افزایش تعداد نمایشگاه‌های خارجی از 14 نمایشگاه در سال گذشته به 17 نمایشگاه در سال جاری چندان امکان‌پذیر به نظر نرسد؛ اما در دوره جدید فعالیت‌های موسسه، علیرغم بودجه کمتر تاکید بر گسترش فعالیت در همه حوزه‌ها از طریق هدایت و مدیریت منابع است. بنابراین صرفه‌جویی نه تنها ضرری در پی نداشته و فعالیتی را کاهش نداده، بلکه موجب افزایش فعالیت نیز شده است.

    8- روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همواره در تعامل و تبادل اطلاعات با همه همکاران حوزه رسانه بوده و از نکات و انتقادات بجا و سازنده استقبال می‌کند؛ اما علیرغم احترامی که به نویسنده این یادداشت دارد، اعلام می‌کند مطالب مندرج در یادداشت حاضر بر اساس اطلاعات ناکافی و شتاب‌زده تنظیم شده است.»

    توضیح: با سپاس از مدیریت محترم مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای پاسخ و توضیح ارائه‌شده، و استقبال از برخی جنبه‌های اصلاحی و وعده‌های پیگیری مستتر در آن، برای پرهیز از تکرار برخی مفاد یادداشت پیشین، تنها درباره‌ بند چهارم این پاسخ، نویسنده‌ آن‌را به محصولات، بروشورها و بعضا کتاب‌های منتشرشده توسط مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در چند سال گذشته ارجاع می‌دهد که قاعدتا توسط کارشناسان محترم همچنان شاغل در مؤسسه باید تنظیم شده باشند. در برخی از این محصولات، بعضا تا چند صفحه، بر اهمیت و جایگاه رفیع نمایشگاه‌های یادشده در عرصه‌ جهانی صنعت نشر تاکید شده است.

    انتهای پیام