سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند


 

  • 9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    901246

    08 شهریور 1398 - 00:33

    2027 

    برترین‌ها: مردم سراسر دنیا برای هضم بهتر غذا‌های خود همیشه به دنبال راه‌های مختلفی می‌روند که نوشیدن انواع چای یکی از این راه‌هاست. تحقیقاتی که امروزه بر روی انواع چای صورت گرفته است نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند در رفع مشکلاتی از جمله حالت تهوع، یبوست، سوء هاضمه و... به خوبی تاثیرگذار باشند. در این مطلب تصمیم داریم شما را با 9 مدل چایی آشنا کنیم که در بهبود فرآیند هضم غذا به کمک شما می‌آیند.

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    چای نعنای تند

    گیاه نعنا به دلیل خاصیت طراوت، طعم‌دهندگی و تسکین ناراحتی‌های معده شهرت بسیاری دارد. مطالعات نشان داده است که چای نعنا می‌تواند هضم غذا را برای افراد به مراتب آسان‌تر کند. روغن نعنا نیز در برخی از موارد می‌تواند باعث تحریک روده شده و بیماری‌های التهابی روده، یبوست، نفخ و... را درمان کند.

    تحقیقات انجام شده بر 57 نفر از بیماران مبتلا به IBS یا همان روده تحریک‌پذیر نشان می‌دهد که 75 درصد از افرادی که دو بار در روز کپسول روغن نعنا را مصرف کردهاند، شاهد علایم بهبود در بدن خود خواهند بود، آن هم در مقایسه با کسانی که مشغول مصرف دارو‌های شیمیایی بودند.

    چای نعنا نیز فواید بسیاری دارد که مشابه روغن نعنا خواهد بود. برای تهیه این چای شما می‌توانید 7 تا 10 عدد برگ نعنای تازه را در یک فنجان آب بجوشانید و چیزی حدود 10 دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی دم بکشد.

    چای زنجبیل

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    زنجبیل از میان گیاهان گلدار محبوب بومی آسیاست. این گیاه که به طور گسترده‌ای به عنوان ادویه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای خواص بسیاری است که به سلامت بدن شما کمک خواهد کرد. ترکیبات موجود در زنجبیل می‌تواند در تحریک انقباضات و تخلیه روده تاثیرگذار باشد، به همین دلیل هم حتی استفاده از زنجبیل به شکل ادویه نیز می‌تواند در درمان حالت تهوع، گرفتگی روده، سوء هاضمه، نفخ و... موثر باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک و نیم گرم زنجبیل می‌تواند حالت تهوع‌های ناشی از بارداری، شیمی درمانی و... را به مراتب بهبود بخشد.

    مدتی پیش تحقیقاتی بر روی 11 بیمار مبتلا به سوء هاضمه صورت گرفت که نتایج جالبی را به دنبال داشت. این نتایج نشان می‌دادند که مصرف مکمل‌هایی حاوی 1.2 گرم زنجبیل در مقابل دارو‌های شیمیایی می‌توانند به طور قابل‌توجهی زمان تخلیه معده را کاهش دهند.

    برای تهیه چای زنجبیل می‌توانید 2 قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل خرد شده را در 2 فنجان آب قرار دهید و چیزی حدود 10 تا 20 دقیقه زمان دهید که بجوشد و به خوبی دم بکشد. بعد از آن، چای زنجبیل خود را صاف نموده و نوش جان کنید.

    چای ریشه ژنتیان (کوشاد)

    ریشه ژنتیان که به آن کوشاد نیز گفته می‌شود گیاهی است که در سراسر جهان رشد می‌کند. انواع مختلفی از این گیاه می‌تواند در تحریک اشتها و درمان بیماری‌های مربوط به معده تاثیرگذار باشد. تاثیرات این گیاه به ترکیباتی معروف است که باعث تولید آنزیم و اسید‌های گوارشی در بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای ژنتیان می‌تواند باعث افزایش جریان خود در دستگاه گوارش شده و هضم غذا را به مراتب بهبود بخشد.

    شما می‌توانید ریشه این گیاه را از داروخانه‌ها و عطاری‌ها خریداری کنید. برای درست کردن چای کوشاد باید چیزی حدود یک و نیم قاشق چای‌خوری از این گیاه را در یک فنجان آب بریزید و 5 دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی بجوشد و دم بکشد. شما می‌توانید این چای را قبل از غذا بنوشید و شاهد تاثیرات مثبت آن در هضم غذا باشید.

    چای رازیانه

    رازیانه از گیاهان گلداری است که طعم شیرینی دارد و می‌توان آن را به صورت‌های خام و پخته مصرف کرد. مطالعات صورت‌گرفته بر روی این گیاه نشان می‌دهد که رازیانه می‌تواند از ابتلا به زخم معده جلوگیری کند. احتمال زیاد این ویژگی ناشی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی گیاه رازیانه است که به آسیب‌های ناشی از زخم نیز کمک می‌کند.

    رازیانه می‌تواند در درمان یبوست و تحریک روده نیز تاثیرگذار باشد. تحقیقات صورت‌گرفته بر روی 86 سالمند مبتلا به یبوست نشان می‌دهد که افرادی که 28 روز چای رازیانه نوشیده‌اند حرکات روده روزانه بهتری در مقابل کسانی داشته‌اند که به مصرف گیاهان شیمیایی مشغول بودند.

    برای تهیه چای رازیانه شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از این گیاه را با یک فنجان آب ترکیب کرده و 5 تا 10 دقیقه به آن‌ها زمان دهید. بعد از دم کشیدن چای، آن را صاف کرده و نوش جان کنید.

    چای ریشه سنبل ختایی

    سنبل ختایی یا ریشه آنجلینا گیاهی است که در سراسر دنیا رشد می‌کند و طعم آن چیزی شبیه به کرفس است. از این گیاه در طب سنتی و به‌خصوص در بهبود هضم غذا استفاده بسیاری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که پلی ساکارید موجود در ریشه آنجلینا می‌تواند به افزایش سلول‌های سالم و بهبود رگ‌های خونی دستگاه گوارش کمک کند که تمامی این موارد باعث محافظت از معده در مقابل صدمات مختلف می‌شوند. تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند در ترشح اسید‌های روده نیز مانند یک محرک عمل کند و با کمک این کار باعث رفع یبوست شود.

    برای تهیه این چای یک قاشق غذاخوری از این گیاه را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و 5 تا 10 دقیقه به آن‌ها زمان دهید.

    چای گل قاصدک

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    قاصدک‌ها از گیاهان علف هرزی به حساب می‌آیند که گل‌های زرد رنگی دارند و در سراسر دنیا نیز رشد می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره این گیاه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند در تحریک انقباضات عضلانی و بهبود جریان غذا تاثیرگذار باشد. به علاوه آن که این گیاه می‌تواند با التهابات معده مبارزه کرده و باعث کاهش تولید اسید در معده شود که همین موضوع در کاهش احتمال ابتلا به زخم معده موثر است. با این حال بهتر است که قبل از نوشیدن چای گل قاصدک حتما با پزشک خود مشورت کند.

    برای تهیه چای قاصدک، 2 لیوان گل قاصدک را در 4 فنجان آب مخلوط کنید و چیزی حدود 5 تا 10 دقیقه به آن زمان دهید. قبل از نوشیدن، چای را به طور کامل صاف کنید.

    چای گیاه سنا

    گیاه سنا دارای موادی به نام سنوزید است که در روده بزرگ تجزیه می‌شود و می‌تواند بر روی انقباضات عضلات روده تاثیرگذار باشد. مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند به درمان یبوست برای کودکان و بزرگسالان کمک کند و حرکات روده آن‌ها را بهبود بخشد. با این حال بهتر است در مصرف این گیاه دقت کنید تا دچار اسهال نشوید!

    برای تهیه این چای چیزی حدود یک قاشق چای‌خوری از گیاه سنای خشک را در یک فنجان آب جوشیده بریزید و 5 تا 10 دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی دم بکشد.

    چای گل ختمی

    پلی ساکارید‌های موجود در گل ختمی می‌توانند در تحریک تولید سلول‌های تولیدکننده مخاط دستگاه گوارش تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه می‌تواند از التهابات و ایجاد زخم معده جلوگیری کند.

    برای تهیه چای گل ختمی یک قاشق غذاخوری از آن را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و 5 تا 10 دقیقه به آن‌ها زمان دهید.

    چای سیاه

    9 چای که به هضم غذا کمک می‌کنند

    این نوع از چای معمولاً در همه خانه‌های ایرانی دیده می‌شود. این چای دارای تراروبیگین‌هایی است که در بهبود سوء هاضمه تاثیرگذار است و آنتی‌اکسیدان‌های آن نیز می‌تواند در درمان زخم معده موثر باشد، به همین دلیل نیز شما می‌توانید با خیال راحت آن را نوش جان کنید.

    منبع: healthline