سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا قیمت‌ برخی داروها در داروخانه‌ها متفاوت است؟


 

  • چرا قیمت‌ برخی داروها در داروخانه‌ها متفاوت است؟
    آفتاب‌‌نیوز :

    یحیی رضایی اظهار کرد: در حال حاضر و به طور متوسط در حدود 40 یا 50 قلم دارو کمبود داریم ولی نمی‌توان گفت که این داروها در مبادی دارویی کشور وجود ندارد.

    وی ادامه داد: با نظارت و مدیریت سازمان غذا و دارو در سطح کشور و اختصاص و پیش بینی‌های به عمل آمده از سوی این سازمان با هدف جلوگیری از بروز مشکل در کشور، سهمیه بندی‌هایی اعمال شده و به طور محدود در اختیار مراکز دارویی قرار داده می شود.

    وی توضیح داد: برای جبران چنین کمبودهایی برندهای مشابه وجود دارد و یا ساخت مشابه داخلی برای برخی داروهای خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

    معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به وضعیت برخی داروهای خاص بیان کرد: در خصوص ارائه داروهای خاص در استان بوشهر مفتخریم که یک مرکز را به دو مرکز شبانه روزی ارائه داروهای خاص ارتقا داده‌ایم و با ایجاد این مهم دسترسی مردم به داروها در ساعات مختلف شبانه روز به مراتب آسان تر شده است.

    رضایی یادآور شد: با مدیریت انجام شده همان تعداد داروی خاصی که با کمبود مواجه هستیم پوشش داده می شود.

    وی با اشاره به وضعیت تعداد داروخانه ها در سطح استان گفت: مطابق دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو به ازای هر هفت هزار نفر، مجوز تاسیس یک داروخانه ارائه می‌گردد و ما در سطح استان به نوعی دارای پوشش صد در صدی هستیم. در حال حاضر درخواست تاسیس داروخانه ای نداریم که موارد ایجاد آن مهیا باشد و از سوی معاونت با آن همکاری نشده باشد.

    یحیی رضایی درباره تفاوت قیمت‌ها در داروخانه‌ها به ایسنا گفت: یکی از مهمترین دلایل اختلاف قیمت در داروها وجود برندها و شرکت‌های مختلف در حوزه دارویی بوده که وابسته به کیفیت دارو قیمت گذاری انجام می‌شود.

    این مسئول یکی دیگر از علل تفاوت قیمت داروها را اینگونه بیان کرد که برخی شرکت ها در بسته بندی سلیقه‌هایی اعمال می کنند که به تبع در تعیین قیمت مصرف کننده آن تفاوت‌هایی حاصل می‌شود.

    معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یکی دیگر از دلایل را افزایش قیمت طبق ضوابط دانست و خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که کمترین تغییر و افزایش قیمت را در حوزه دارو داشته‌ایم که به طور متوسط حدود 8 درصد افزایش قیمت در داروهای اساسی و پرمصرف به وجود آمده است.

    وی با بیان اینکه تمام داروها طبق فاکتور خرید قیمت گذاری شده و این قیمت در سراسر کشور یکی است، گفت: قیمت گذاری ها ضابطه دقیقی داشته و از سوی سازمان غذا و دارو تبیین و به شرکت های پخش و داروخانه ها ابلاغ می شود.

    رضایی تصریح کرد:: فارغ التحصیلان بسیاری وارد حوزه داروسازی می شوند که این وضعیت کمی را بهبود بخشیده است، البته در مواقعی کمبود از سوی مراکز اعلام می گردد که مکاتباتی با وزارتخانه صورت گرفته و با توجه به سهمیه های مناطق موجود، داروساز اختصاص داده می شود.

    وی افزود: در مجموع می توان گفت داروخانه فعالی در سطح استان بوشهر نیست که از حضور مسئول فنی بی بهره باشد و علت آن نیز این است که لازمه فعالیت داروخانه و فرآیند نسخه پیچی، حضور و نظارت داروساز در داروخانه است.

    معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: متاسفانه شاهد مصرف بی رویه و خودسرانه دارو هستیم که این امر روند رو به رشدی دارد و ما به عنوان متولیان عرضه دارو از مردم خواهشمندیم از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنند و جهت انجام سیر درمان حتما به پزشک معالج مربوطه مراجعه نمایند.

    این مسئول با اشاره به مشکلات و عوارض خوددرمانی تاکید کرد: مشاهده شده که برخی افراد سودجو در فضای مجازی به ارائه مشاوره و تجویز دارو می پردازند، مردم باید بدانند در صورت بروز هرگونه مشکل، مرجع مشخصی برای پیگیری اینگونه جرائم در حوزه غذا و دارو نیست و از این رو مردم ضمن هوشیاری کامل پس از مراجعه به پزشک از مراکز معتبر داروخانه به تهیه اقلام دارویی و درمانی خود بپردازند.