سفارش تبلیغ
صبا ویژن

"ناسا" بودجه زیستگاه‌های فضایی خودگردان در ماه و مریخ را تأمین می‌کند


 

  • "ناسا" بودجه زیستگاه‌های فضایی خودگردان در ماه و مریخ را تأمین می‌کند
    آفتاب‌‌نیوز :

    ناسا قصد دارد زیستگاه‌هایی در ماه و مریخ ایجاد کند که بتواند از فضانوردان پشتیبانی کند و حتی در هنگام بازگشت فضانوردان به زمین نیز فعال باشند. نام این پروژه "هوم"(HOME) است که مخفف کلمه "زیستگاه‌های بهینه شده برای ماموریت‌های اکتشافی" (Habitats Optimized for Missions of Exploration) است.

    موسسه تحقیقات فناوری فضایی چند دانشگاه این زیستگاه‌ها را خواهند ساخت. زیستگاه‌های مذکور قادر به پردازش و تفسیر داده‌ها و تصمیم گیری بدون نیاز به فضانوردان خواهند بود.

    این پروژه توسط "ماریو برگز"(Mario Bergés) استادیار مهندسی عمران و محیط زیست " دانشگاه کارنگی ملون" رهبری می‌شود. اعضای دیگر این پروژه شامل "بورکو اکینچی"(Burcu Akinci)، استاد مهندسی عمران و محیط زیست و متخصص مدل سازی اطلاعات و "استفان اسمیت"(Stephen Smith) و "آرتور دوبراسکی"(Artur Dubrawski ) از موسسه رباتیک دانشگاه کارنگی ملون هستند که اسمیت و دوبراسکی تحقیقات بخش یادگیری ماشین و سیستم‌های رباتیک را رهبری می‌کنند. ناسا برای تحقق این پروژه پنج ساله تاکنون حدود 15 میلیون دلار هزینه کرده است.

    پژوهشگران همچنین قصد دارند از فناوری هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از تجهیزات فضایی نیز استفاده نمایند تا بتوانند میزان مصرف برق در زیستگاه را درک کنند. سپس آنها می‌توانند از این اطلاعات برای نظارت بر وضعیت سیستم‌های برقی در زیستگاه استفاده کنند.

    برای کاهش میزان داده‌ها، دانشمندان باید در صورت وجود خرابی تجهیزات، آنها را تشخیص دهند تا اندازه گیری‌های الکتریکی را که با سیستم‌های رباتیک به اشتراک گذاشته می‌شود، جمع آوری کنند. سپس سیستم آن را پردازش کرده و این امکان فراهم می‌شود که زیستگاه کاملاً خودمختار یا خود گردان شود.

    برگز در بیانیه مطبوعاتی در مورد این پروژه جدید گفت: محیط فضا متفاوت است و رخ دادن هرگونه خطایی در آنجا می‌تواند فاجعه بار باشد، بنابراین ما به سیستم‌های مستقل نیاز داریم که بسیار خوب و کارآمد باشند بنابراین قصد داریم از فناوری هوش مصنوعی استفاده کنیم.