سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باهوش‌ترین سگ جهان درگذشت - همشهری آنلاین


 

  • باهوش‌ترین سگ جهان درگذشت - همشهری آنلاین

    به نوشته نیویورک تایمز چیسر که از نژاد سگ‌های چوپان  «بوردر کولی» بود، می‌توانست بیش از 1000 نام را تشخیص دهد و به این علت به شهرت جهانی رسیده بود.

    جان دبلیو پیلی، استاد بازنشسته کالج وافورد در کارولینای جنوبی آمریکا این سگ ماده را که مال برادرش بود،  تعلیم داده بود.

    دکتر پیلی در سال 2004 پس از خواندن مقاله‌ای درباره سگی که می‌تواند بیش از 200 شی‌ء را تشخیص دهد، تصمیم گرفت سگ سیاه و سفید برادرش را تعلیم دهد.

    دکتر پیلی برای سه سال چهار تا پنج ساعت در روز به تعلیم چیسر پرداخت؛ او شیئی را به سگ نشان می‌داد و تا 40 بار نام آن را تکرار می‌کرد و بعد آن را پنهان می‌کرد و از او می‌خواست آن را پیدا کند. پیلی از 800 اسباب‌بازی پارچه‌ای حیوان، 116 توپ، 26 فریزبی و مجموعه‌ای از اشیای پلاستیکی استفاده کرد و در نهایت توانست 1022 نام را به چیسر بیاموزد.

    دکتر پیلی سال قبل در 89 سالگی درگذشت و عمر چیسر هم هفته پیش در 15 سالگی به علل طبیعی به پایان رسید.

    دختر دکتر پیلی می‌گوید چیسر می‌فهمید که کلمات معنای مستقلی دارند و هم اسم‌های عام و اسم‌های خاص درک می‌کرد. به گفته او اگر چیسر 30 توپ داشت، می‌توانست بفهمد که هر توپ اسم خاصی دارد و در عین حال بخشی از گروه توپ‌ها است؛ به عبارت دیگر او «یکی برای بسیاری و بسیاری برای یکی» را درک می‌کرد، یعنی درک می‌کرد که یک شیء می‌تواند نام‌های بسیاری داشته باشد و نام‌های بسیاری ممکن است به یک شیء یا یک شخص داده شود.

    گرگ نلسون، دامپزشک در انجمن مرکزی دامپزشکی ولی‌استریم در نیویورک در این باره می‌گوید انسان‌ها دارند در می‌یابند که حیوانات درک عمیق‌تری از حدی که قبلا تصور می‌شد، از دنیای اطراف‌شان دارند.

    او می‌گوید: «تصور عمومی این بوده است که حیوانات بر اساس نظام پاداش‌ به دستورات پاسخ می‌دهند و فرمان‌ها و شگردهای محدودی را یاد می‌گیرند تا به پاداش برسند.»

    اما به گفته نلسون، «حیوانات زبانی شفاهی و غیر شفاهی میان خودشان دارند و ظاهرا می‌توانند زبان انسان‌ها را احتمالا به همان شیوه‌ای که ما زبانی خارجی را می‌آموزیم، یاد بگیرند.»