سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وام ارزان برای بافت فرسوده


 

  • وام ارزان برای بافت فرسوده

    از 3 سال گذشته، دولت سیاست‌های جدیدی برای حل این معضل در کشور و از جمله در آذربایجان شرقی که رتبه دوم حاشیه‌نشینی بعد از استان تهران را دارد، در نظر گرفته است. اما با توجه به مشکلات مالی شهروندان این موضوع در استان چندان پیشرفتی نداشته و سیاست‌های تشویقی شهرداری در کاهش عوارض پروانه شهری هم نتوانسته چندان کمکی به این وضعیت کند. از سوی دیگر، احداث مجتمع‌های مسکونی جایگزین بافت حاشیه‌ای هم با توجه به تعداد محدود این واحدها نتوانسته تاثیر زیادی در تغییر سیمای حاشیه‌نشینی داشته باشد. در روزهای اخیر، اداره کل راه و شهرسازی استان با اطلاعیه جدیدی از شهروندان استان خواسته که برای دریافت وام کم‌بهره بازسازی مسکن خود اقدام کنند؛ اطلاعیه‌ای که مراجعه گسترده شهروندان به بانک مسکن و اداره کل راه و شهرسازی را در پی خواهد داشت.

    • پاسخگویی ادارات راه و شهرسازی به شهروندان

    معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که بازسازی بافت‌های فرسوده در تبریز و شهرهای دیگر استان به صورت هدفمند و جدی دنبال می‌شود، می‌گوید: این بافت‌ها کاملا مشخص است و از طریق مدیریت شهری و سامانه‌های شهری اعلام شده و شهروندانی که ساکن این بافت‌ها در تبریز و شهرهای دیگر هستند می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.

    «مهدی اسحقی» بیان می‌کند: ساکنان این بافت‌ها ابتدا باید پروانه ساختمانی خود را از شهرداری محل دریافت و سپس به سایت اینترنتی راه و شهرسازی مراجعه و ثبت‌نام کنند. نقطه مهم این است که حتما باید پروانه ساختمانی را دریافت و سپس به این سامانه مراجعه کنند، چراکه کد و شماره‌های پیگیری درخواست می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مدارک شناسایی لازم هم باید در این سامانه بارگذاری شود و برای حذف کاغذبازی اداری و تسریع در امور هیچ گونه مراجعه حضوری نیاز نیست. ولی شهروندانی که مشکل در بارگذاری و ثبت‌نام دارند می‌توانند به اداره کل در تبریز و تمامی ادارات در شهرهای استان مراجعه کنند.

    اسحقی عنوان می‌کند: پس از این ثبت‌نام، معرفی‌نامه اینترنتی برای مراجعه به بانک مسکن صادر می‌شود و ساکنان بافت فرسوده در تبریز می‌توانند 50 میلیون تومان وام 9 درصدی و 10 میلیون تومان وام 18 درصدی دریافت کنند. ساکنان شهرهای دیگر هم 40 میلیون تومان وام 9 درصدی و 10 میلیون تومان وام 18 درصدی دریافت خواهند کرد که در مجموع برای ساکنان تبریز 60 میلیون تومان و ساکنان شهرستان 50 میلیون تومان خواهد بود. این مسئول تاکید می‌کند: با توجه به مشکلاتی که در نحوه استفاده از این وام‌ها و تخصیص آنها به بازسازی بافت فرسوده در گذشته وجود داشته، وام‌ها از سوی بانک به صورت مرحله‌ای و تدریجی و متناسب با روند ساخت‌وساز خواهد بود و شهروندانی که سند مالکیت قانونی به نام ایشان وجود دارد می‌توانند از این وام‌ها بهره‌مند شوند.

    • تجهیز شهرداری به سامانه‌های صدور پروانه 

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با بیان این‌که بیش از 400 هکتار از بافت تبریز در محدوده بافت فرسوده و حاشیه‌ای قرار دارد، عنوان می‌کند: با توجه به برنامه بلندمدت شهرداری برای احیای بافت فرسوده و برنامه‌ریزی برای 18 منطقه در این شهر از چند سال گذشته، اقدامات حمایتی مانند تخفیف پروانه مسکن برای بافت‌های فرسوده در مرکز شهر و مناطق دیگر از جمله گجیل، شمس‌آباد، طالقانی، مارلان و شتربان و بافت‌های دیگر در نظر گرفته شده است.

    «محمد عزتی» بیان می‌کند: در حال حاضر، سرعت صدور پروانه ساختمانی در تبریز بسیار بیشتر و الکترونیکی شده است. شهرداری تبریز هم به سامانه‌های صدور پروانه ساختمانی مجهز شده است و شهروندان می‌توانند با کمترین تعداد مراجعه حضوری پروانه ساختمانی دریافت کنند. با توجه به فصل کاری و کاهش مراجعات فصلی برای دریافت پروانه ساختمانی، در بهترین زمان برای صدور این پروانه‌ها هستیم و می‌توانیم خدمات لازم را برای مراجعات زیاد هم ارائه دهیم. این مسئول تاکید می‌کند: امکان تقسیط و تخفیف‌های قانونی برای پروانه ساختمان هم منطبق با رای شورای شهر در شهرداری تبریز وجود دارد و مناطق یازده‌گانه شهرداری آماده ارائه این خدمات هستند.

    • همکاری بانک در اعطای تسهیلات 

    مدیر شعب بانک مسکن استان هم با اشاره به ماموریت این بانک در حمایت از ساخت مسکن و احیای بافت فرسوه در استان اظهار می‌کند: این بانک در گذشته هم توانسته ماموریت‌های محوله از سوی دولت در اعطای تسهیلات به مناطق زلزله‌زده استان را به انجام برساند و در زلزله ورزقان با تشکیل ستاد ویژه، این مهم را در کمترین زمان انجام دهد. «امیر رنجبریان» بیان می‌کند: شهروندان با دریافت معرفی‌نامه و پشت سر گذاشتن مراحل ثبت‌نام می‌توانند با ارائه ضمانت‌های لازم وام کم‌بهره 9 درصدی و 18 درصدی از تبریز و شهرهای دیگر استان دریافت کنند و در حال حاضر، حدود 70 شعبه این بانک آماده ارائه خدمات لازم به مشمولان این اطلاعیه هستند. وی تاکید می‌کند: این وام‌ها تداخلی با وام‌های دیگر مسکن ندارند و وام‌های کم‌بهره برای مشمولان شرایط خاص مانند خانه‌اولی‌ها و مسکن مهر و موارد دیگر ادامه خواهد داشت.